11.10.10

kurgu-mekan | atölye


Kablo diyagramının iki boyutlu yapısını üçüncü boyutta düşünme pratiğinin ardılı olarak, bu süreci tersine çeviren “kurgu mekan” atölyesi, mimari tasarıma giriş stüdyosunun programında ikinci haftada yer aldı. Kurgu mekan atölyesinde, 25x35 boyutlarındaki biri yatay, diğeri düşey iki düzlemin arakesitindeki boşlukta/hacimde, “hareket” kavramını odağına alan mekansal bir kurgunun geliştirilmesi amaçlandı. Burada, kurgulanması öngörülen “herhangi bir mekan” değil, bir pinpon topunu en az iki kere durdurarak üzerinde yürütebilecek bir strüktürel kurgudur aynı zamanda. Bunun için her öğrenci öncelikle topun hareketiyle ilgili bir senaryo geliştirdi. Daha sonra bu senaryoya bağlı kalmaya çalışarak, balsa, çıta, maket teli ve maket kartonu malzemeleriyle, top için birer “hareket mekanı” oluşturdular. Pinpon topunun hareketini sürdürmesini sağlayacak mekansal senaryonun tasarlanması esnasında, üçüncü boyutta düşünme deneyiminin yanı sıra  “ölçü, modül, ritm ve simetri” kavramlarıyla da tanıştılar. 

Kurgulanan mekanlar, her öğrencinin malzemeyle olan ilişkisine ve topun hareket güzergahı için belirledikleri potansiyele göre çeşitlilik gösterdi. Topun hareketini sağlamaya çalışmak, maket çalışmasını eğlenceli bir oyuna dönüştürürken, başarılı ürünleri de ortaya çıkardı. Sonrasında, aynı maketin üst, ön ve yan görünüşlerinin ve kesitlerinin çizilmesi, üçüncü boyutta düşünülerek tasarlanan mekanın, kağıda/iki boyutlu bir yüzeye aktarılmasının da deneyimlenmesini/algılanmasını sağladı.